Dorrit West Risikoledelse og den offentlige sektor

20aug/092

Whistleblowers – morgendagens helte eller etisk glidebane?

Politikken og DR´s nyheder kan i dag fortælle om en bemærkelsesværdig tendens hos virksomheder, der har problemer med uærlige og umoralske ledere og medarbejdere. Man ønsker systematiske sladrehanke for at fange en uacceptabel og umoralsk adfærd. Det skal nu være legitimt, anerkendt og værdsat at videregive, hvad man ser, hører og oplever til sin chef – vel at mærke anonymt. At håndtere den ledelsesmæssig udfordring ved hjælp af professionelle og anonyme sladrehanke er en falliterklæring og den ringeste måde at komme problemet til livs.I nyhederne hører vi bl.a. om Danfoss, som på den konto har afskediget adskillige korrupte chefer, læs i Politikken   

Der ER sandsynligvis umoralske mennesker og overtrædere af virksomhedernes værdier og love på de fleste større arbejdspladser. De skal findes, stoppes og guides ind på rette spor eller også må man skilles. Midlet må efter min mening være, at arbejdspladsen har en sund virksomhedskultur, en god og åben dialog og en tydelig ledelse, hvor det er i orden at give hinanden en kærlig henstilling, når noget ikke er ok.

Det er ledelsens ansvar at sikre en sådan kultur og det er svært, tager tid og der vil sandsynligvis være kiksere. Men for en demokratisk og civiliseret arbejdsplads er det eneste farbare vej at kunne sætte ord på etiske problemer og stå ved dem.

 Ledere på alle niveauer har ansvaret for at fremme en kultur uden berøringsangst og konfliktskyhed, hvor kolleger og mellemledere har mod til at stå ved det man ser, hører og oplever og sige det højt til hinanden. Ledere skal turde gå foran, være rollemodel og tage det ansvar på sig. Det handler om personligt ansvar hos alle og det handler om at lære dialog og konflikthåndtering!

Kommentarer (2) Trackbacks (0)
  1. Jeg er helt enig i, at det er for nem at tro, at den etiske standard forhøjes med whistleblowersystemer. I virkeligheden skal man jo gå til politiet, hvis det er så grelt, som der tales om i Politiken.

    Jeg blev også selv inspireret til at skrive om køen af sager i Datatilsynet og om vores ulyst til at tage tyren ved hornene, når vi støder på noget, som vi synes er forkert, se evt. http://www.bentehagelund.dk/category/csr

    Hilsen Bente Hagelund

    • Tak for din kommentar! Et alternativ til at gå til politiet kunne være, at virksomhederne samarbejder med en “firmaombudsmand” – en uvildig og neutral person (konfliktmægler), som personerne kan henvende sig til og som kan tage fat om konflikten eller uenigheden sammen med de relevante parter. Herved bliver værdier som dialog og gensidig respekt taget alvorligt.
      Hilsen Dorrit


Leave a comment

Ingen trackbacks endnu.